چطوری میشه فهمید یک وب‌سایت یا پیج اینستگرامی برای خرید معتبره یا نه؟ خدمات پس از فروش خوبی داره و چیزی که میفرستن همونیه که عکسش رو گذاشتن یا کلاه برداریه و قراره پولمون رو بالا بکشن؟

شاید تا چند سال پیش، درصد عمده‌ای از خرید‌های ما بصورت فیزیکی و حضوری انجام میشد و خب تقریبا نگرانی در طی پروسه خرید وجود نداشت. فروشنده رو میدیدیم. کالا رو میدیدیم و پول رو پرداخت میکردیم. و خب همون لحظه هم کالامون رو تحویل میگرفتیم و با خوشحالی دست همسر یا فرزندمون رو میگرفتیم و میرفتیم خونه.

اما حالا درصد عمده ای کسب‌وکارهایی که حتی فکرشو هم نمیکردن روزی آنلاین بشن به راه اندازی وب‌سایت و یا حداقل پیج‌های اینستاگرامی/تلگرامی روی آوردن و آنلاین شدند.

چطور برای خرید به یک وب سایت یا پیج اینستاگرامی اعتماد کنیم؟

مشکل چیه؟

اگر دارید این مقاله رو می‌خونید همین الان شما هم میدونید مشکل چیه… مشکل عدم وجود سیستمیه که بتونه فروشگاه‌های آنلاین رو اعتبارسنجی کنه. اعتباری واقعی نه یک لوگو ساده مثل اینماد که فقط مشخصات فیزیکی مالک اون کسب‌وکار رو بررسی میکنه و بهش لوگو میده.
الان بیشتر توضیح میدم: اگر کمی توی گوگل جستجو کرده باشید، کلی لینک و مقاله پیدا می‌کنید که راه‌هایی به شما معرفی می‌کنند که چطوری میشه به یک فروشگاه آنلاین اعتماد کنید چیزایی مثل:

  • توجه به پروتکل HTTPS
  • وجود نماد الکترونیک
  • وجود راه‌های ارتباطی در سایت
  • توجه به نظرات مشتریان

سه مورد اول خوبه، بد نیست. اما نه کافیه. نه الزاما اعتبار یک کسب‌وکار رو تایید می‌کنه. مورد آخری بهترین گزینه برای بررسی اعتبار یک فروشگاه آنلاینه. ولی مشکلی که هست اینه که معمولا یک کسب و کار اجازه نمیده توی سایتش یا پیج اینستاگرامش نظرات منفی وجود داشته باشه و پاکشون میکنه.

این مقاله رو نوشتم تا به شما عصای موسی رو بدم! و اگر براتون سواله که اون چیه؟ همین الان تقلب میرسونم و میگم اسمش ‘معتبره‘ است!

اما راه حل چیه؟ : معتبره

معتبره یک شبکه اجتماعیه که ما مردم می‌تونیم تجربه استفاده از خدمات یک کسب‌وکار رو اونجا ثبت کنیم. این تجربه می‌تونه مثبت باشه و منفی. اما من به شما توصیه میکنم که نظرات مثبت و تجربه مثبتتون رو ثبت کنید. اینطوری به کسب‌وکارهای خوب کمک می‌کنید تا رشد کنند. دیده بشن و بتونن دایره خدماتشون رو گسترش بدن و همزمان کسب‌وکارهای بدی که نظر مثبتی براشون ثبت نشده کم کم مشتری هاشون کم میشه و کاربرانشون به سمت کسب‌وکار‌های بهتر با مشتری‌های رضایت‌مند بیشتر هدایت میشن.

پس دوباره میگم: اگر از کسب‌وکاری ناراضی هستید. بجای اینکه برید توی معتبره ازش بد بگید، کافیه برید و از کسب‌وکار مشابهش که کیفیت خدمات بهتری داره و تجربه استفاده از خدماتش رو داشتید تعریف کنید! اینطوری هم به اون کسب‌وکار دوم کمک کردید و به فروش بیشتر سوقش دادید هم کم کم باعث کاهش فروش اون کسب‌وکار اول میشید و اون بیزینس متوجه میشه که باید به فکر تغییر بیفته چون اگر این کارو نکنه به زودی همه مشتری هاش رو از دست میده.

یادتون باشه. معتبره پلتفرمیه برای کمک به من و شما کاربر و استفاده کننده نهایی. پس یادتون باشه که همیشه راستشو بگید. دروغ گفتن و افترا زدن در فضای مجازی قابل پیگیریه و اگر بیزینسی از شما شکایت کنه که مطالب دروغ با هدف تخریب گفتید باید بتونید اثبات کنید دروغ نبوده.

برای همین هم هست که من تاکید میکنم بجای اینکه از بیزینس بد، بد بگید همیشه از بیزینس های خوب تعریف کنید و بیزینس بد رو به حال خودش رها کنید و با حمایت از بیزینس خوب به رشد و بزرگ شدنش کمک کنید.

دوست خوب من که تا اینجا حوصله داشتی و این مطلب رو خوندی. تو واقعا و عمیقا یکی از اعضا معتبره هستی. معتبره جنبشیه که به دنبال اصلاح و ارتقا فضای اینترنت ایرانه. Lets Upgrade The World دوست من.

پ.ن: لازم به ذکر هست که معتبره، نسخه بومی سازی شده پروژه TrustPilot است که ما با اضافه کردن امکاناتی در منطق بیزینس (مثل امکان اضافه کردن فروشگاه‌های اینستاگرامی برای حمایت بیشتر از بیزینس‌های داخل ایران) و رفع یک سری محدودیت ها اون رو بصورت رایگان در اختیار جامعه فارسی زبان ها قرار دادیم؛ و امیدواریم با رفتن راهی که اونا ها رفتن ما هم وب فارسی رو از شر کلاه‌بردارها و اسکمر‌ها پاک کنیم و ادعایی بر خلق ایده نو در قرن ٢۱ که تقریبا همه چیز یک بار اختراع شده نداریم.