نظرات دقیق، سازنده و مودبانه، مطالب ارزشمندی برای شبکه اجتماعی نظرات معتبره خواهد بود. حتی برای مالکین کسب‌و‌کار‌ها.

زمانی که شما نظری در معتبره ثبت می‌کنید، قوانینی هست که باید رعایت کنید. برای مرور سریع و فهمیدن کلیات به این اینفوگرافی پایین نگاه کنید:

لیست عناوین
 
 
 

۱. نظرات مفید و سازنده ثبت کنید

به اندازه کافی جزیات رو ثبت کنید تا وقتی بقیه نظرتون رو می‌خونن دقیقا متوجه بشن درمورد چی صحبت می‌کنید. توضیح بدید چه پارامتری در مواجهه با اون کسب‌و‌کار شما رو تشویق کرد تا برای اون کسب‌وکار نظر مثبت/منفی ثبت کنید. همچنین شما می‌تونید بگید کدوم بخش‌های کارشون رو خوب انجام دادند و چیکار کنند تا خدماتشون بهبود پیدا کنه. اما همیشه یادتون باشه که مودب و دوستانه بیان کنید.

۲. همه چیز رو بیان کنید. مخصوصات خدمات مشتریان اون کسب‌و‌کار رو

با صحبت کردن درمورد همه مورادی که در برخورد با اون کسب‌و‌کار داشتید، نظرتون رو کاربردی و مفید کنید. حتما خدمات مشتریان و نحوه برخوردشون با خودتون رو بیان کنید. به بقیه بگید که اون کسب‌و‌کار چقدر مفید بود. اینکه فقط روی کیفیت کالا یا خدماتشون صحبت کنید یا اینکه بگید تحویلشون چقدر سریع و یا کند بوده، فقط محدوده کوچکی از خدمات اون کسب‌و‌کار رو بیان می‌کنه.

۳. دقیق،جزئی و صادقانه بنویسید

قانونی وجود نداره که از شما برای نوشتن کلمات کوتاه جلوگیری کنه. اما هرچقدر که شما جزئیات رو بنویسید همونقدر هم احتمال داره که نظرات شما برای بقیه مفید و کاربردی باشه. ما پیشنهاد می‌کنیم دیدگاه شخصی خودتون رو بیان کنید، صادقانه بنویسید و فقط حقایق رو بیان کنید. به بقیه کمک کنید تا دقیقا همون چیز‌هایی که شما تجربه کردید رو حس کنند و اصطلاحا پا، جاپای شما بزارن.

۴. اطلاعات شخصی مثل نام، لینک‌ها و مطالب هویتی را بیان نکنید

نظراتی که در معتبره ثبت میشه نباید حاوی اطلاعات هویتی افراد مثل نام، موبایل، ایمیل و یا آدرشون باشه. ما همچنین نظراتی که یک کسب و کار دیگه رو تبلیغ می‌کنه رو تایید نمی‌کنیم و درخواست ویرایش برای شما ارسال می‌کنیم.

۵. دوستانه و قانون‌مدار باشید

ما نظرات رو ویرایش یا سانسور نمی‌کنیم. برای اینکه ما ایمان داریم اکثریت جامعه معتبره با نیت خوب اقدام به ثبت نظر می‌کنند. اما ثبت نظر توی یک شبکه اجتماعی مثل معتبره یعنی اینکه اون رو در یک جمع عمومی بیان کردید. پس اگر قوانینی برای صحبت در یک جمع عمومی یا جامعه وجود داشته باشه، روی نظرات شما هم اعمال میشه.

آزادی بیان این حق رو به شما میده که نظرات خودتون رو بیان کنید. اما یک قانون نانوشته به اسم هنجار و ناهنجار وجود داره و در نهایت هم قانون به شما اجازه تهمت، افطرا و بیان نظر با هدف تخریب یک کسب‌و‌کار رو نمیده.

اگر شما یک تجربه منفی از استفاده از خدمات یک کسب‌و‌کار داشتید، کار عاقلانه‌تر بجای اینکه انگشت اتهام به سمتشون بگیرید و پرخاشگرایانه برخورد کنید، این هست که نفس عمیق بکشید، خون‌سردی خودتون رو حفظ کنید و با لحنی آرام و هوشیارانه اقدام به ثبت نظر و بیان چیزی که اتفاق افتاده کنید و بقیش رو به خوانندگان نظراتتون بسپارید تا نتیجه‌گیری کنند. این کار حتی به شما کمک می‌کنه تا اون کسب‌و‌کار تمایل بیشتری داشته باشه تا به شما پاسخ بده و بخواد مشکلتون رو حل کنه.

۶. هر زمان تمایل داشتید می‌تونید نظرتون رو ویرایش کنید

یکی از ویژگی‌های مهم معتبره اینه که به شما این امکان رو میده تا نظراتتون رو ویرایش یا حذف کنید تا نشون بدید نظرتون عوض شده یا مشکلتون حل شده. و یا اینکه اگر تجربه جدیدی از استفاده از خدماتشون رو داشتید یک نظر جدید برای اون کسب‌و‌کار ثبت کنید.

برای سرویس‌های اشتراکی ما به کسب‌وکار‌ها این امکان رو می‌دیم که بلافاصله بعد از عضویت از کاربرانشون بخوان تا نظر ثبت کنند. هرچند در بعضی شرایط به‌نظر طبیعی میاد تا کاربر بعد از گذر زمان نظرش عوض بشه و بخواد نظر قبلیش رو ویرایش کنه و دید کامل‌تری از تجربه خدمات اون کسب‌وکار رو ارائه بده.

۷. مطمئن بشید که برای کسب‌و‌کار درستی نظر ثبت می‌کنید و آدرس وب‌سایت، یا پیج اینستاشون رو چک کنید

مطمئن بشید که نظرتون رو در جای درستی ثبت می‌کنید. اگر مالک کسب‌و‌کارها اکانت معتبره خودشون رو دریافت کرده باشن، معمولا اطلاعات کاملی درمورد اون بیزینس، در ستون سمت چپ صفحه نظرات اون کسب‌و‌کار وجود داره که به شما کمک می‌کنه تا مطمئن بشید نظرتون رو در جای درستی ثبت می‌کنید.

معتبره پلتفرمیه که کسب‌و‌کارها می‌تونن بصورت رایگان بهش دسترسی داشته باشند و نظرات به‌صورت عمومی منتشر میشه. اما تضمینی وجود نداره که اون کسب‌و‌کار نظر شما رو ببینه. اگر شما عجله دارید یا مورد فوری پیش اومده، باید از طریق راه‌های ارتباطی اون کسب‌وکار اقدام کنید.

همچنین لطفا بخاطر داشته باشید که وظیفه معتبره حل اختلاف بین مشتری و کسب‌وکار نیست. اما اگر نظرتون رو معتبره ثبت کنید، احتمال بالایی وجود داره که مالک اون کسب‌وکار نظر شما رو ببینه و با شما ارتباط برقرار کنه و همچنین بقیه افرادی که نظر شما رو می‌خونن می‌تونن از تجربه شما اطلاعات مفیدی به‌دست بیارن.

۸. نظراتتون رو خوانا بنویسید

این ایده خیلی خوبیه که نظراتتون رو خوانا و منطقی بنویسید و غلط‌های تایپی نداشته باشید.
اما به طرز عجیبی بخش عمده‌ای از نظرات دارای این اشکالات هستند. پس لطفا قبل از زدن دکمه “ارسال نظر” یک بار متنی که نوشتید رو دوباره بخونید.